Pijn aan de schenen (shin splints)

Scheenbeenpijn (of zogenaamde "Shin Splints") is een veelvoorkomende klacht bij sporten en hardlopen. En vooral bij mensen die voor de eerste keer gaan hardlopen, of die een tijd lang niet hebben hardgelopen.

Symptomen

Een gevoel van spanning en pijn aan de voorkant van de scheenbenen, vooral na het (langdurig) hardlopen. Of na een zeer lange wandeling. De pijn wordt minder zodra men rust.

Oorzaken van shin splints

Meestal wordt pijn in de schenen veroorzaakt door het overmatige rekken van spieren en pezen aan de voorkant van het scheenbeen (tibia), als gevolg van overbelasting na of tijden rennen en sports.

Een bijdragende factor voor veel mensen is overpronatie: het doorzakken van het voetgewelf en naar binnenkantelen van de enkels.

Het kantelen van de enkels leidt tot een binnenwaartse rotatie van het onderbeen. Deze rotatie veroorzaakt een extra belasting van het spierweefsel aan de voorkant van de schenen. Dit leidt tot pijn en soms ontsteking in de schenen.

Behandelingstherapie voor pijn aan de schenen

Om shin splints te voorkomen, vooral bij sporters en hardlopers, moet overmatige belasting van spieren en pezen voorkomen worden. Warmingup- en rekoefeningen zijn uiterst belangrijk voor het sporten en hardlopen.

Pijn aan de schenen kan verlicht worden door het gebruik van en ice-pack (of wikkel ijsklaontjes in een handdoek) dat voor 5-10 minuten moeten worden aangebracht.

FootActive Sportszolen kunnen nuttig zijn om overpronatie te voorkomen. Dit betekent minder rotatie van het onderbeen en overbelasting van het spierweefsel wordt voorkomen.

FootActive Sports kan ook blessures zoals hielspoor en achillespeesontsteking voorkomen.