Hielspoor - oorzaken, behandeling met inlegzolen

Definitie

Hielspoor is een ruim begrip en heeft betrekking op pijn in de hiel. De officiele naam voor hielspoor is "Fasciitis Plantaris" - Latijn voor ontsteking aan de plantar fascia. De plantar fascia is de brede vezelband (of peesplaat) onder de voet. Een andere benaming voor hielspoor is daarom peesplaatontsteking. Behalve Fasciitis Plantaris (of Plantaire Fasciitis) wordt hielspoor ook wel aangeduid in medische kringen met de naam Spina Calcanei (letterlijk graat in het hielbeen).

Het woord hielspoor duidt op de overtollige botgroei (verkalking) aan de binnenkant van het hielbeen. De plantaire hielspoor treedt op aan de onderkant van het hielbeen en wijst in de richting tenen. Het heeft de vorm van een spoor (zoals gebruikt bij het paardrijden in vroegere tijden).

Symptomen

Hielspoor komt bij ongeveer 5% van de bevolking voor. Maar het kan een lange tijd duren voordat pijn of ongemak wordt ervaren. Er zijn dus duizenden mensen in Nederland met een hielspoor die nergens last van hebben! Maar uiteindelijk zal het probleem zich manifesteren.

Op een dag wordt je wakker met een stekende pijn onder de hiel. De pijn is het ergst met de eerste stappen uit bed en wordt langzamerhand minder als men een tijdje loopt. Na lang zitten en weer opstaan komt de pijn weer terug. Bij sommige mensen is lopen bijna onmogelijk.

Pijn in de hiel betekent lang niet altijd dat er een hielspoor aanwezig is. Men kan ook pijn ondervinden zonder de aanwezigheid van een hielspoor.

Wat zijn de oorzaken van hielpijn en hielspoor?

De oorzaak van pijn in de hiel is de ontsteking van de peesplaat onder de voet. Waarom onstaat deze ontsteking? Het antwoord is permanente overbelasting van de onderkant van de voet. Chronische overbelasting van de plantar fascia leidt tot een pijnlijke ontsteking op de aanhechting van het peesplaatweefsel en het hielbeen.

De peesplaat staat onder teveel spanning en trekt als het ware aan het hielbeen. Deze voortdurende trekkende kracht leidt tot de vorming van extra botweefsel - de hielspoor. Een bijverschijnsel is kleine scheurtjes in het peesplaatweefsel als gevolg van de trekkende kracht. De engelse term hiervoor is 'micro-tearing'.

Overbelasting van de voeten heeft verschillende oorzaken:

  • overgewicht: onze voeten zijn ontworpen om een normaal lichaamsgewicht te dragen
  • ouderdom: naarmate we ouder worden gaan de spieren en vezelbanden in onze voeten verzwakken; bovendien wordt de peesplaat onder de voet minder flexibel en korter. Daarbij komt nog dat het vetkussentje onder hiel langzaam maar zeker verdwijnt, zodat onze natuurlijke schokdemping onder de hiel minder wordt
  • overbelasting door sport/hardlopen: mensen die veel sporten en vooral hardlopers hebben een grotere kans op hielspoor, vooral als ze een verkeerde loophouding hebben en/of schoenen dragen die versleten zijn of met te weinig steun en stabiliteit.
  • strakke kuitspieren: strakke, korte kuitspieren leiden vaak tot extra spanning op de plantar fascia. Dit principe is gebaseerd op het zogenaamde Windlass Mechanisme.
  • overpronatie: dit is het doorzakken van het voetgewelf en naar binnenkantelen van de enkels. Overpronatie komt heel veel voor en is een van de belanrijkste oorzaken van hielspoor! Een laag voetgewelf betekent extra spanning op de peesplaat en daardoor en grotere kans op ontsteking en de vorming van een hielspoor.

Behandelingstips

Hielpijn en hielspoor kan met zelfzorg behandeld worden. Het alternatief is medische behandeling, zoals een operatie, cortisone-steroide injecties en shock-wave therapie. Dit zijn vaak ingrijpende, kostbare behandelingen met korte termijn succes.

Zelfbehandeling:

  • Rust: vermijd lange wandelingen, hardlopen en sport totdat de pijn verminderd of helemaal weg is
  • IJs: in een handdoek gewikkeld ijs (of een ice-pack) voor ongeveer 5 minuten direct op de pijnlijke hiel (3x per dag)
  • Afvallen: vermindering van lichaamsgewicht kan de voeten helpen ontzien
  • Oefeningen: rekken van de peesplaat, kuitspieren en de achillespees. Klik hier voor een overzicht van hielspoor oefeningen
  • Correctie van verkeerde voetpositie: met name het voorkomen of verminderen van overpronatie kan zeer effectief zijn in de behandeling van hielspoor. Met FootActive biomechanische zolen worden de voeten ondersteund en gecorrigeerd. Dit betekent minder spanning op de peesplaat en een onmiddelijke verbetering.
Footactive inlgzolen corrigeren over-pronatie

FootActive pakt de oorzaak van de voetklacht aan door overpronatie te corrigeren. Door het dragen van FootActive inlegzolen wordt de spanning op de plantar fascia aanzienlijk verminderd. Dit geeft het weefsel de kans zich sneller te herstellen en de ontsteking te verminderen.

FootActive biedt de meest natuurlijke en effectieve manier om van hielspoorpijn af te komen, vooral gecombineerd met bovenstaande zelf-behandeling.

Een uitgebreid hielspooronderzoek van de American Orthopaedic Foot and Ankle Society (AOFAS) heeft aangetoond dat het dragen van corrigerende zolen in combinatie met dagelijkse oefeningen, 95% van de pati├źnten een significante en blijvende verlichting hadden van hun hielpijn bereikt!