Achillespeesontsteking (Achilles Tendinitis)

Achilles tendinitis is de naam voor een ontsteking van de achillespees. De achillespees is de langste pees in het lichaam en verbindt de kuitspieren met de hiel.

Symptomen

De pijn is aan de achterkant van de hiel en wordt vaak geassocieerd met strakke kuitspieren. In sommige gevallen is de achillespees gezwollen. De pijn is vooral merkbaar bij het lopen, joggen of hardlopen.

Achillespeesontsteking treedt plotseling op vaak zonder voorafgaande waarschuwing. Het kan de vorm aannemen van een branderig gevoel of een stekende, plotselinge pijn. Achillespeesontsteking kan niet te lang onbehandeld worden gelaten omdat de mogelijkheid bestaat dat de pees verzwakt of zelfs scheurt!

Mensen die lijden aan de achillespeesontsteking voelen de pijn vooral in de ochtend met de eerste stappen uit bed. De pijn wordt vaak minder bij rust.

Oorzaken van achillespeesontsteking

Een van de belangrijkste oorzaken is langdurige overbelasting van de achillespees, vooral bij hardlopers en mensen die veel sporten. Overbelasting lijdt tot degeneratie en verdikking van de pees.

Een andere oorzaak is strakke kuitspieren. De achillespees is de aanhechting van de kuitspieren aan het hielbeen. Strakke (of te korte) kuitspieren veroorzaken constante spanning op de achillespees.

Met het ouder worden slijten en verzwakken de vezels en pezen in ons lichaam. Dit kan tot allerlei voetklachten leiden.

Overpronatie speelt een belangrijke rol bij Achilles Tendinitis. Pronatie is de afvlakking van de voetgewelf en het naar binnen rollen van de voeten en enkels. Het is een natuurlijk mechanisme, bedoeld om de schok van het lopen op te vangen. Over-pronatie betekent dat de voet te ver doorzakt en naar binnenkantelt. Dit komt bij heel veel mensen voor (minstens de helft van de Nederlandse bevolking). Overpronatie veroorzaakt - net als strakke kuitspieren - een continue overbelasting van de achillespees.

Andere oorzaken die kunnen leiden tot achillespeesontsteking zijn schoenen met geen of weinig ondersteuning en stabiliteit. Ook het nalaten van warm-up oefeningen voor sport en hardlopen kan tot pijn in de achillespees leiden.

Behandeling en preventie van de achillespees pijn

Achillespeesontsteking kan voorkomen worden door altijd voldoende warming-up oefeningen te doen voor training, sport en hardlopen. Vooral het strekken van de kuitspieren is belangrijk. Zorg dat u goede schoenen draagt, met voldoende support en een sterke 'heel counter'.

FootActive biomechanische inlegzolen helpen met het voorkomen en het genezen van Achilles Tendinitis. Met FootActive kunt u overpronatie voorkomen en hierdoor is de achillespees is minder gespannen. Dit betekent dat de peesontsteking vermindert en uitdeindelijk helemaal verdwijnt.

Daarnaast is het ook aanbevolen om een ice-pack op de achilleshiel aan te brengen. Verminderde activiteit of totale ontziening van sport en hardlopen is heel belangrijk om de ontsteking sneller te laten genezen.